Liialla stressillä on monenlaisia fyysisiä ja psyykkisiä vaikutuksia terveyteen. Masennus, ylensyöminen, univaikeudet, ärtyneisyys, päänsärky, vatsavaivat, muistiongelmat, hikoilu, selkävaivat, huimaus… Lista on pitkä ja epämiellyttävä. Meidän kaikkien olisi siis hyvä elää niin stressitöntä elämää kuin vain mahdollista. Aina se ei kuitenkaan onnistu, joten tässä vinkkejä stressin vähentämiseen ja lieventämiseen:

1. Hieronta
Hieronnan on todettu vähentävän sekä fyysistä että psyykkistä stressiä. Jos et halua tai voi mennä ammattihierojalle, pyydä puolisoa tai ystävää hieromaan.

2. Kokeile käsitöitä
Tutkimusten mukaan käsitöiden tekeminen lisää rentoutta. Sitä käytetään usein terapeuttisena parannuskeinona.

3. Silittele lemmikkiä
Tutkimusten mukaan lemmikit vähentävät stressiä voimakkaasti. Potilaat joilla oli eläinkontakti ennen leikkausta sairaalassa, olivat 37 % vähemmän ahdistuneita operaatioon mennessään kuin ne, joilla kontaktia ei ollut. Jopa akvaariokalojen katsominen vähentää verenpainetta.

4. Juo teetä
Vihreä tee vähentää verenpainetta ja sisältää antioksidantteja, jotka ovat terveydelle hyväksi.

5. Mene kävelylle
Kävely selvittää ajatuksia ja tekee hyvää fyysiselle terveydelle. Kävely nostaa energiatasoja ja vähentää väsyneisyyttä.

6. Treenaa
Salitreenit, juoksulenkki tai muu reipas urheilu lisäävät kehossa endorfiinejä, hyvän olon hormoneja.

7. Aromaterapia
Jotkut kasviöljyt vähentävät jännittyneisyyttä. Esimerkiksi laventeli voi tuoksullaan vähentää stressiä ja lisätä rentoutta.

8. Sulje puhelimesi
Sulkemalla älyluurisi yksi ulkoinen stressitekijä on poissa. Voit keskittyä hetkeen.

9. Meditoi
Meditointia on harjoitettu tuhansia vuosia. Se on halpa tapa siivota pääkoppa ja ajatukset. Yhdistettynä rauhalliseen hengitysharjoitukseen se voi vähentää verenpainetta.

10. Joogaa
Jooga on erinomainen työkalu painon- ja stressinhallintaan. Se parantaa tasapainoa, notkeutta ja vahvistaa vartaloa. Säännöllisesti joogaa harrastavat kertovat vähentyneestä ahdistuneisuudesta ja stressistä.

11. Käy kylvyssä
Kuuma kylpy vähentää lihasjännitystä ja -särkyjä sekä tarjoaa kunnon ympäristön rentoutumiseen. Se myös edistää verenkiertoa ja rauhoittaa keskushermostoa.

12. Kuuntele musiikkia
Määrätty musiikki saa ihmiset määrätylle tuulelle. Tutkimuksen mukaan musiikkia leikkauksen jälkeen kuunnelleilla potilailla oli matalammat stressitasot kuin niillä, jotka eivät musiikkia kuunnelleet.

13. Vältä kofeiinia
Kofeiini lisää kehon stressihormonien määrää. Vaihda juoma vihreään teehen.

14. Nuku kunnon yöunet
Laadukas nukkuminen vähentää stressihormoneja kehossa.

15. Naura

Lähteet: womenslifestyle.com, terveyskirjasto.fi