Muistanette varmaan jo omasta lapsuudestanne äidin ohjeet aamupalan tärkeydestä. Sen kerrottiin olevan päivän tärkein ateria, jota ei saisi jättää väliin. Nyttemmin asiaa on tutkittu paljon muun muassa laihduttamisen kannalta. Kuten niin monessa asiassa, tässäkin tutkimustulokset ovat puolesta ja vastaan. Mikään tutkimus ei kuitenkaan ole osoittanut, että aamupalasta olisi haittaa laihduttajille, joten uskokaamme vain noihin positiivisiin testituloksiin 🙂

Monesti aamupalan tärkeyttä korostavat sanovat sen myös täyttävän aamulla kehon energiavarastot, jotka ovat yön jäljiltä tyhjät. No, voinemme todeta, että aika harvalla aikuisella länsimaassa ovat energiavarastot tyhjät YHDEN yön jälkeen…

Aamupalasta ON kuitenkin hyötyä.

– Pohja päivän ravintoaineille
Terveellinen aamupala antaa hyvän pohjan tärkeille ravintoaineille. Kaikille eivät hedelmät maistu päivän aikana, jolloin aamupalalla napattu omena saattaakin olla päivän ainut. Jos on vaarana, että lounas jää välistä tai syöt vasta pitkällä iltapäivän puolella, on hyvä syödä aamulla kunnolla maitotuotteita, leikkeleitä, munaa, marjoja, hedelmiä ja täysjyväviljaa, jolloin varmistat tärkeiden ruoka-aineiden saannin.

– Tyhjän mahan murinan esto
Tyhjällä mahalla työn teko voi olla jähmeää. Ainakin kovaa muriseva maha haittaa keskittymistä. Myös aamuisin treenaavan voimat riittävät pidemmälle, kun vatsassa on tavaraa.

– Ylläpitää ruokailurytmiä
Aamupala rytmittää hyvin loppupäivän syömisiä. Kunnon aamiaisen jälkeen on helpompi pitää tasaista ruokailurytmiä, kun aamupäivä ei mene napostellessa. Suurin osa ihmisistä tarvitsee isoimman osan energiaa päivän aikana, jolloin aamupala ja lounas ovat päivän tärkeimmät ateriat.

Kaikille ei ruoka maistu heti heräämisen jälkeen. Silloin aamupalaa voi myöhäistää, Eväät voi ottaa mukaan työpaikalle ja syödä siellä. Entä sitten kun aamulla on kiire? Tai ei vaan muuten jaksa miettiä, mitä aamulla suuhunsa laittaisi? Tässä 0-5 minuutin aamupaloja:

1. Hedelmä
2. Lasi maitoa
3. Keitetty muna (kypsennetty aamusuihkun aikana)
4. Pikapuuro
5. Pirtelö
6. Pussillinen pähkinöitä
7. Täysjyväleipä

Turhaa stressiä aamupalasta ei kuitenkaan kannata ottaa. On turha määrittää itselleen pilkuntarkat ohjeet aamusyömisestä, jos ne ahdistavat. Ihmisillä on myös erilaiset tarpeet ja olosuhteet. Toiset tykkäävät tankata aamuisin kolmasosan päivän energiantarpeesta, toiselle riittää aamupalaksi banaani. Tärkeintä on se, ettei jätä aamupalaa kokonaan syömättä, mutta kuuntelee omaa kehoaan ja sen tarpeita.

Lähteet: avainapteekit.fi, hyväterveys.fi, shakeupyourwakeup.com, ndtv.com, terveyskirjasto.fi