Fustra (Fusion Functional Training) parantaa ryhtiä ja lihastasapainoa, korjaa kehon virheasentoja, lisää kehon liikkuvuutta, tasapainoa ja hallintaa sekä vahvistaa keskivartalon lihaksia. Istumatyön, vähäisen liikunnan ja lihaskireyksien vuoksi monenlaiset selkä-, hartia- ja niskakivut ovat lisääntyneet hurjasti viime vuosina. Tietokoneen edessä istumisesta alkanut ”etupainotteinen” asentomme on aiheuttanut sen, että vartalomme etupuoliset lihakset ovat usein vahvempia kuin selkäpuoliset.

Fustra iskee tähän ongelmaan. Personal trainer Jarkko Kortelaisen kehittämä laji keskittyy yksilövalmentajan avulla lihaskireyksien avaamiseen, heikommaksi jääneiden lihasten kehittämiseen, liikkeiden puhtaaseen suoritukseen ja oikeaoppiseen hengitystekniikkaan. Ensimmäisellä harjoituskerralla käydään läpi alkutilanne, katsotaan missä asennossa istut ja missä asennossa kävelet. Fustra keskittyy ihmisiin yksilöinä, jokaiselle räätälöidään aina oma harjoittelu- ja ruokaohjelmansa.

Fustratunti alkaa alkulämmittelyllä, jossa nostetaan sykettä. Voimaosiossa vahvistetaan ryhtiä ylläpitäviä lihaksia. Liikkuvuusosiossa avataan lihaskireyksiä venytysten avulla, ja coreosiossa vahvistetaan vatsan ja selän syviä lihaksia. Harjoittelu alkaa helpoilla, ryhtiä parantavilla liikkeillä, joista siirrytään vähitellen haastavampiin liikkeisiin lihastasapaino- voima- ja kestävyyspuolella.

Monet selkä- ja niskavaivaiset ihmiset ovat kiertäneet lääkäriltä fysioterapeutille ja osteopaatilta pilatekseen, mutta ovat löytäneet avun vasta fustrasta. Fustra valittiin vuoden liikuntatuotteeksi Suomessa 2012.

Lähteet: fustra.fi, kotifustra.fi, hyväkunto.fi, tikis.fi
Kuva: kotifustra.fi