TRX-harjoittelu (total-body resistance exercise) juontaa juurensa 1980-luvun loppupuolelle, jolloin Yhdysvaltojen merijalkaväen, Navy Sealsin, joukoissa palveleva Randy Hetrick huolsi välineitään. Hän pohti samalla, miten hoitaa kuntoaan työkomennuksilla, joissa kuntosalia ei aina ollut tarjolla. Hän otti käteensä neulan ja lankaa, ja ompeli yhteen jiu-jiutsu vyönsä ja ylijääneen narun laskuvarjosta. Aikaansaannoksensa hän ripusti kiinni oveen, ja kokeili paria lihaskuntoliikettä. Uusi tapa hoitaa kuntoa oli syntynyt.

Hetrick huomasi heti laitteen potentiaalin; sen kanssa voisi treenata lähes missä vaan, tarvittaisiin vain piste, johon narut saa kiinnitettyä. Leuanvetotanko, ovenkarmi, koukku katossa, koripallokori, portaan kaide… Paikkoja kyllä löytyisi. Myös ulkotreenaus sujuisi, voisihan hihnat kiinnittää puuhun, katuvalotolppaan tai vaikkapa lasten keinun rakenteeseen. Lisäksi köysi-kahva-yhdistelmä oli kevyt ja vähän tilaa vievä, sen voisi ottaa mukaan minne vain.

TRX-harjoittelun pohja on yksinkertainen: maan vetovoima ja kehon oma paino hoitavat tilanteen. Köysien avulla voi tehdä lähes kaikki samat liikkeet, mihin kuntosalilla tarvitaan useita laitteita: punnerruksia, työntöjä, kyykkyjä, vetoja, kiertoja, soutuja… TRX-harjoittelu kehittää voimaa, tasapainoa, keskivartalon hallintaa ja notkeutta.

Jos siis reissaat paljon, tai kaipaat ulkona tehtävää kesätreeniä, kokeile TRX:ää. YouTubesta löytää helposti ohjevideoita, jos ensimmäinen kerta mietityttää. Treeni sopii hyvin sekä aloittelijalle, että ammattilaisurheilijalle.

Lähteet: gogo.fi, gfcblogi.blogspot.fi, ts.fi, tikis.fi, greatist.com
Kuva: nimblefitness.com