Suomalaisten suosikkilajit ovat pysyneet varsin samana vuodesta toiseen. Harrastetuimpia lajeja ovat kävely, juoksu, uinti, pyöräily, koiran ulkoilutus ja kuntosali. Harrastatko sinä jotakin edellä mainittua säännöllisesti? Jos omistat karvahousun, ainakin koiralenkit lienevät tuttuja.

Me kaikki tiedämme kuinka terveellistä liikkuminen on, ja kuinka paljon kehomme sitä tarvitsisi. Miksi emme siis liiku? Pakkasella laitamme pipon päähän, koska tiedämme päämme terveyden vaativan sitä. Rannalle laitamme aurinkorasvaa, koska muuten ihomme palaa. Autoillessa käytämme turvavyötä, sillä se suojaa meitä onnettomuuden sattuessa. Miksi siis liikkuminen on niin paljon vaikeampaa, vaikka tunnemme sen hyödyt?

Mediassa toitotetaan “oman lajin löytämisestä”. On itsestään selvää, ettei liikunta tunnu pakolta, jos teet jotain sellaista, josta tykkäät. Voit aloittaa miettimällä mitä teet vapaa-ajallasi. Oletko enemmän sisä- vai ulkotyyppiä? Tykkäätkö puuhailla yksin vai muiden kanssa? Sopiiko sinulle paremmin säännöllinen vai vapaa harjoitusaikataulu? Oletko luonto- vai kaupunki-ihminen? Tahdotko oppia uutta vai pysytellä vanhassa tutussa? Ja niin edelleen.
Jos suomalaisten suosikkilajit eivät nappaa, vaihtoehtoja riittää seinäkiipeilystä kahvakuulailuun, bodypumpista golfiin, zumbasta ratsastukseen ja näin kesällä vaikka soutelusta puutarhanhoitoon. Tärkeintä on tehdä jotain.

Lopuksi vielä NHL-pelaaja Rasmus Ristolaisen vinkit aloittelevalle liikkujalle:
– Nykyään on paljon fitness sitä ja fitness tätä -ajattelua. Ajatellaan, että sohvaperunasta tulee hetkessä huippuliikkuja. Näinhän se ei ole. Kannattaa kokeilla monipuolisesti erilaisia lajeja ja pelailla erilaisia pelejä, eikä mennä vain salille pumppaamaan hauista. Ruokavalioksi riittää tavallinen kotiruoka, eikä kanapaloja kannata alkaa punnita.