Keho on monimutkainen koneisto. Tiedämme, että liikunta on sille hyväksi, ja liikkuessa tapahtuu paljon asioita. Aloittaessasi liikunnan huomaat heti pulssin nousevan ja hengityksen nopeutuvan. Muutakin tapahtuu kyllä.

Ensimmäiset liikunnalliset viikot saattavat olla entiselle sohvaperunalle tuskaa, mutta ajan myötä tilanne helpottuu, kun kehosi tottuu liikkumiseen. Hengittäessäsi happea keuhkoihin, sydän pumppaa happirikkaan veren lihaksiisi. Viikkojen myötä lihaksesi muuttuvat ja ne oppivat käyttämään happea paremmin, tämä laskee pulssia.

Keskivertoihmisellä on lihaksissaan suunnilleen yhtä paljon hitaita ja nopeita soluja. Sadan metrin pikajuoksijalla on nopeita soluja paljon ja hitaita vähän, maratoonarilla asia on luonnollisesti päin vastoin. Aloittaessani vaikkapa lenkkeilyn, lihastesi solut muuttuvat enemmän hitaiksi soluiksi.

Aloittelevan liikkujan lihakset kipeytyvät helposti. Tämä johtuu siitä, että joutuessaan töihin lihaksissa tapahtuu pieniä vaurioita. Kuulostaa pahalta, mutta se on hyvä asia, koska lihaksesta tulee vahvempi sen korjatessaan itse itsensä. Tavallisesti lihaskipu kestää yhdestä kahteen vuorokautta. Liikunnan harrastaminen kannattaa aloittaa kevyesti, etteivät lihakset ylirasitu, ja joudut pitämään pakkotaukoa urheilusta. Pidä siis välipäiviä ja harjoita eri lihasryhmiä.

Lihasten vahvistumisen lisäksi myös sydämesi vahvistuu ja suurenee. Pulssi ja verenpaine laskevat. Kulutat myös enemmän kaloreita. Normaalisti keho käyttää liikkumiseen hiilihydraatteja, mutta siirtyy siitä rasvan käyttämiseen taatakseen energiansaantinsa. Näin poltat siis kehossasi olevaa ylimääräistä rasvaa.

Helpomman hengityksen, matalamman pulssin ja verenpaineen sekä rasvanpolton lisäksi myös aivotoimintasi hyötyy liikunnasta. Urheilu parantaa hapen kulkeutumista aivoihin, ja vapauttaa hormoneja, jotka auttavat aivosolujen toiminnassa, muistamisessa ja oppimisessa.

Yleisesti ottaen voit paremmin aloittaessasi liikunnan. Kehosi ja aivosi pystyvät parempaan, et voi olla huomaamatta sitä.

Lähde:lifehacker.com