Toisin kuin 85 % nisäkkäistä, ihminen nukkuu vain kerran päivässä. Tiedemiehet eivät tiedä olemmeko luonnostaan ”yksiunisia”, vai onko se seurausta modernista yhteiskunnastamme. Joka tapauksessa on selvää, että nukumme liian vähän. Jopa kolmasosa ihmisistä kertoo saavansa liian vähän unta. Monelle pelkkä ajatus päiväunista on vieras.

Tehopäikkärit, eli 10-20 minuutin unet lievittävät univelkaa, lisäävät aivojen toimintakykyä, luovaa ongelmanratkaisua, verbaalista muistia ja tilastollista oppimista. Ne auttavat matematiikan ja loogisen päättelyn kanssa. Päiväunet parantavat mielialaa, tekevät hyvää sydämelle ja verenpaineelle, sekä laskevat stressitasoja. NASAn tutkimuksessa vuodelta 1995 yli 700 pilottia sai nukkua 40 minuutin päikkärit joka päivä. Keskimäärin he nukkuivat 25 minuuttia. Ei-nukkuneiden ryhmään verrattuna he osoittivat keskimäärin 16 % parempaa suorituskykyä (parhaimmat jopa 34 %). Kreikkalaistutkimuksessa ihmisillä, jotka nukkuivat viikossa vähintään kolmet puolen tunnin päikkärit, oli 37 % pienempi todennäköisyys kuolla sydänsairauksiin.

Pikaohjeet pikapäikkäreille:

1. Valitse rauhallinen, pimeä ja hiljainen paikka. Käytä tarvittaessa unimaskia, korvatulppia, musiikkia puhelimestasi jne.
2. Laita kännykkäsi äänettömälle.
3. Laita herätyskello soimaan 20-30 minuutin päähän. Paras aika päikkäreille on yhden ja neljän välissä iltapäivällä, mikäli teet ns. normaalia työpäivää.
4. Avaa ikkuna tai käytä peittoa sen mukaan tykkäätkö nukkua lämpimässä vai viileässä.
5. Älä torkuta herätyskellon soidessa, vaan nouse heti. Avaa verhot, hypi muutama kerta paikallasi, roiskuta viileää vettä naamallesi; tee kehollesi selväksi, että nyt on aika herätä.

Muista ennen kaikkea ettet ole laiska: pikapäikkäreiden jälkeen olet tuotteliaampi, reippaampi ja ajatuksesi kulkee paremmin.

Lähteet: wikihow.com, io9.gizmodo.com, huffingtonpost.com, sleep.org