Kaikki me tiedämme sen hetken, jolloin tuntee flunssan olevan olevan tulossa: kurkku alkaa kipeytyä ja lihaksiin hiipii väsymys ja voimattomuus. Kiroamme oloamme, jonka tiedämme vain muuttuvan huonommaksi, ja mietimme miksi emme pesseet käsiämme käteltyämme yskivää työkaveriamme, tai nukkuneet viime viikon öinä vähintään kahdeksaa tuntia. Kukaan ei halua flunssaa, joten on syytä panostaa immuunijärjestelmän toimivuuteen. Se ei ole ydinfysiikkaa: kun pidät huolen itsestäsi, immuunijärjestelmäsi pitää huoleen itsestään.

1. Harrasta liikuntaa ulkona ja sisällä. Muista kuitenkin, että ylikunto ei tee immuunisysteemille hyvää.
2. Jos käytät alkoholia, pysy kohtuudessa.
3. Minimoi stressitasosi. Varsinkin pitkäkestoinen stressi tekee keholle pahaa.
4. Nuku riittävästi, mielummin vähintään kahdeksan tuntia yössä.
5. Älä koske tupakkatuotteisiin.
6. Tavoittele normaalia painoa.
7. Syö terveellisesti. Immuunijärjestelmäsi pitää erityisesti sitrushedelmistä, punaisesta paprikasta, parsakaalista, valkosipulista, inkivääristä, pinaatista, turkkilaisesta jugurtista, manteleista, vihreästä teestä, papaijasta, kiivistä, kanasta, auringonkukan siemenistä ja äyriäisistä.
8. Ole optimistinen. Tutkimusten mukaan positiivisilla ihmisillä on parempi immuunijärjestelmä.
9. Hanki lemmikki tai lainaa naapurilta. Lemmikin silittely vähentää verenpainetta ja kolesterolitasoja. Yleinen hyvinvointi taas parantaa immuunijärjestelmää.
10. Ole sosiaalinen ja tapaa ihmisiä. Yksinäisyys ei tee keholle hyvää.
11. Naura. Tutkimuksen mukaan komediaa katsoneiden ihmisten immuunijärjestelmä toimi paremmin kuin neutraalia elokuvaa katsoneiden.
+ Muista riittävä proteiinin saanti.

Lähteet: health.com, health.harvard.edu, healthline.com, onhealth.com