Muistatteko legendaarisen hyötyliikuntaohjeen ”Jää töistä tullessasi yhtä tai kahta pysäkkiä aikaisemmin pois kuin normaalisti, ja kävele loppumatka.” Kukakohan meistä haluaa raskaan työpäivän jälkeen kauppakassien kanssa kävellä kotiin yhtään pidempää matkaa kuin on pakko?

Painonpudotuksen ja terveellisten elämäntapojen aloittaminen on vaikeaa, turha sitä on kaunistella. Aikuinen ihminen on tottunut omaan elämäntapaansa; syömiset ja liikkumiset (tai liikkumatta jättämiset) on hoidettu vuosia ja vuosikymmeniä samalla tavalla. Yle kirjoitti muinoin nettisivuillaan, että ”Painonpudotus on oikeastaan vain tahdosta ja päättäväisyydestä kiinni.” Ihanan yksinkertaisesti ilmaistu. Tottahan se on, mutta entäs se toteutus?

Jos aloittaa suunnistamisen kohti terveellisempää elämää riittävin pienin askelin, niitä voi olla jopa mahdollista noudattaa. Tässä tulee siis ajatus numero yksi:

Pidätkö työpäivän aikana pari kahvitaukoa? Otatko herkkuja molemmilla? Pullaa tai pari keksiä? Tai työkaverin reissusta tuomia suklaita? On oikein ottaa, mutta älä ota monta. Yksinkertaisen matematiikan mukaan yksi tai kaksi on vähemmän kuin kolme. Kuukausitasolla puhutaan jo aika monesta keksipaketista.

Älä totaallikieltäydy, vähennä maltilla.