Kahdeksan tunnin istuminen työpaikalla toimistossa tietokoneen edessä ei varsinaisesti edistä kenenkään terveyttä. Työt on kuitenkin tehtävä, joten tässä kahdeksan ohjetta siihen, kuinka tilanteeseen voi tehdä parannuksia.

1. Järjestä työpisteesi ergonomiseksi.
Selkää tukeva työtuoli, jossa on paljon erilaisia säätömahdollisuuksia on hyvä vaihtoehto. Laita istuinosa asentoon, jossa sen etureuna kaareutuu lattiaa kohti. Älä istu jalat ristissä, on parempi istua molemmat jalat lattiaa vasten. Säädä tuolisi niin, että kyynärpääsi ovat 90 asteen kulmassa.

2. Pidä taukoja.
Vaikka työpisteesi olisikin ergonominen, pitkään samassa asennossa istuminen väsyttää lihaksesi. Nouse seisomaan, kävele muutama askel. Laita puhelimeesi hälytys 1-2 tunnin välein, jos et muuten muista pitää taukoja.

3. Välipalastele oikein.
Terveellinen syöminen voi vähentää hermostuneisuutta ja stressiä, sekä parantaa mielialaa. Unohda siis epäterveelliset välipalat ja syö vaikkapa hedelmiä, mysliä tai täysjyvätuotteita.

4. Säilytä järjestys.
Sekainen työpiste aiheuttaa helposti stressiä. Siivoa roskat ja turhat paperit pois, sekä kehitä hyvä arkistointisysteemi, jotta löydät tarvitsemasi asiakirjat. Järjestele pöytäsi jokaisen päivän päätteeksi, niin seuraavana aamuna on helpompi aloittaa työt.

5. Suosi luonnonvaloa.
Luonnonvalo on iso piriste. Jos et työskentele ikkunan ääressä, yritä päästä tauoillasi ulos. Voit myös suosia sään salliessa ulkopalavereja.

6. Venyttele.
Venyttely istuen on hyvä, mutta seisoen vielä parempi. Nouse seisomaan minuutiksi ja tee pitkiä hitaita venytyksiä. Veri alkaa kulkea lihaksissasi paremmin. Kävele työkaverisi pisteelle, älä lähetä sähköpostia.

7. Rajoita kofeiinin saantiasi.
Moni juo useita kuppeja kahvia työpäivän aikana. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että iso määrä kofeiinia voi aiheuttaa päänsärkyä, levottomuutta ja ärtyisyyttä.

8. Käsittele stressiäsi.
Päiväsi ovat täynnä tapaamisia, erilaisia tehtäviä ja deadlineja. Pieni stressi voi olla hyvä motivaatio, mutta jossain kohtaa siitä saattaa tulla epäterveellistä. Yritä siis hidastaa, hengitä syvään ja rentoudu välillä. Suunnittele. Kirjoita aamuisin lista päivän tehtävistä, ja jos niitä on liikaa yhdelle päivälle, priorisoi.

Lähde: Canadian Living