Muistan lapsuudessani puhutun lämpimästä sipulimaidosta uniongelmien taltuttamisessa. En kuitenkaan koskaan joutunut nauttimaan tätä epäilemättä hyvinkin… hmm… kiinnostavalta maistuvaa tuotosta. Jos joku on kyseistä juomaa kokeillut, olisi mielenkiintoista kuulla sen toimivuudesta.

Ruokia, jotka voivat auttaa uniongelmiin:

1. Kiivi
Taiwanilaisen tutkimuksen mukaan naiset, jotka kärsivät nukkumisongelmista jaettiin kahteen ryhmään. Toiselle tarjottiin kaksi kiiviä tuntia ennen nukkumaanmenoa. He nukahtivat 45 minuuttia ennen verrokkiryhmää, jotka eivät kiiviä syöneet. He myös nukkuivat pidempään ja heidän unenlaatunsa oli parempaa.

2. Pistaasipähkinät
Nämä vihreät pähkinät ovat hyvä lähde B6-vitamiinille, jota keho tarvitsee valmistaakseen serotoniinia. Serotoniini taas säätelee ihmisen unikiertoa. Pistaasipähkinät sisältävät myös kuituja, proteiineja ja hyviä rasvoja.

3. Hapan kirsikkamehu
European Journal of Nutritionin tutkimuksen mukaan unettomuudesta kärsineet nukkuivat 34 minuuttia kauemmin nautittuaan kirsikkamehua aamuisin ja iltaisin. Tutkijat totesivat mehun sisältävän paljon serotoniinia.

4. Katkaravut
Onko tryptofaani tuttu aine? Ei minullekaan, mutta keho muuttaa tämän katkaravuissa olevan aminohapon serotoniiniksi. Serotoniini on myös yhdistetty paremman mielialan antaviin aineisiin.

5. Jasmiiniriisi
American Journal of Clinical Nutrition tutki jasmiiniriisin syöjiä. He, jotka söivät sitä neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa, nukahtivat nopeammin kuin he, jotka eivät riisiä syöneet. Korkea klykogeeninen jasmiiniriisi lisää ilmeisesti tryptofaanin määrää.

Lähde: canadianliving.com