Ravinnolla on suuri merkitys ikääntyvien ihmisten elämässä. Vanhetessa lihasmassa vähenee, jolloin liikuntakyky huononee. Jos lihaskatoon ei puututa proteiinin syöntiä lisäämällä, uhkaavat muutkin vaivat, kuten puolustuskyvyn heikkeneminen ja haavoista, leikkauksista ja sairauksista toipumisen hidastuminen. Tutkimuksen mukaan reilusti yli 70 % vanhuksista saa ruokavaliostaan liian vähän proteiinia. Nuorten aikuisten proteiinintarve on noin 0,5-0,8 grammaa painokiloa kohden päivässä, seniorien yksi gramma, ja liikkumattomien vanhusten jopa kaksi grammaa.

Monet vanhukset eivät osaa ostaa hyviä proteiineja sisältäviä ruokia. Toisaalta fyysiset ongelmat saattavat vaikeuttaa asiaa (huonot hampaat ja lihansyönti ei ole hyvä yhdistelmä). Ruokahalun puute on yleistä vanhuksilla. Muistin heiketessä vanhus voi yksinkertaisesta unohtaa syödä. Muistan oman isoisäni valitelleen, ettei mikään ruoka enää maistu miltään, ei silloin syöminen kiinnosta!

Proteiinin lisääminen kannattaa jakaa päivän jokaiselle aterialle: aamupalalla, lounaalla, päivällisellä ja iltapalalla on järkevää nauttia hyviä proteiineja, niin ne pääsevät vaikuttamaan tasaisesti. Ennaltaehkäisy on parasta tässäkin, ei ole järkeä jäädä odottamaan seniorin aliravitsemusta.

Jos vanhukselle maistuu vielä ruoka, kannattaa ruokavalioon lisätä lihaa, kalaa, kananmunia, maitotuotteita (rahkat, raejuusto), linssejä, papuja, pähkinöitä ja tofua. Jos proteiinin lisääminen ruokavaliomuutoksella ei syystä tai toisesta onnistu, on harkittava muita tapoja. Nykyisessä fitnessbuumissa monet nuoret ihmiset syövät lisäproteiinia pillereinä tai jauheina. Nämä ovat hyviä mahdollisuuksia myös vanhuksille. BioCaren Bodyproteiini on proteiinilisä pillerimuodossa. Se sopii erinomaisesti myös vanhusten ruokavalioon tuomaan sitä paljon tarvittua lisäproteiinia.

Lähteet: seniorinfo.fi, terveyskirjasto.fi, hs.fi, sydan.fi