Useimmat meistä viettävät päivittäin tunteja älypuhelinten, tablettien, läppäreiden ja muiden tietokoneiden seurassa työssä ja vapaa-ajalla. Kaikki se aika ei voi olla vaikuttamatta terveyteemme; brittitutkimuksen mukaan 84 % 18-24-vuotiaista älypuhelinten ja tablettien käyttäjistä tunsi kipua jossain kehonsa osassa.

Onko asialle tehtävissä jotain? Kaikki surffailu ei ole kuitenkaan vaan hupia, vaan iso osa siitä on monelle työtä.

Tekstausniska
Moni viestijä/tekstaaja lähettää satoja viestejä kuukaudessa. Ja pitää samalla päätään eteen päin kallistettuna. Se saattaa aiheuttaa päänsärkyä ja kipua hartioissa sekä yläselässä. Pään 45 asteen kallistus muuttaa selkärangan ja yläselän paineen 4,5 kilosta 22 kiloon.
-> Tarkkaile siis pääsi ja leukasi asentoa tekstaillessasi ja surffaillessasi älypuhelimella.

Tekstauspeukalo
Jos olet reipas tekstaaja, voi peukalosi nivel kipeytyä. Myös ranne ja peukalon jänteet saattavat olla kovilla.
-> Itsestään selvien vinkkien kuten ”tekstaa vähemmän”, ”tekstaa hitaammin” ja ”pidä taukoa tekstaamisessa” lisäksi kannattaa tekstata kahdella peukalolla. Yhden peukun kirjoittaminen ja samalla puhelimen pitäminen samassa kädessä rasittaa niveliä enemmän.

Hiirisormi
Etusormihan se on, joka hiirtä käyttää ja kipeytyy. Myös hartiat saattavat jumiutua, jos hiiri ei ole optimaalisella etäisyydellä kädestäsi.
-> Joskus paras keino on käyttää hiirtä vähän aikaan toisella kädellä, ja lepuuttaa pääkättä. Rannetuki voi auttaa. Pidä taukoja ja jumppaa kättä.

Unihäiriöt
Television katsominen, tekstaus ja sähköpostin tarkastaminen juuri ennen nukkumaanmenoa voi johtaa huonoihin yöuniin. Pääsi on täynnä asiaa, etkä ole rentoutunut. Myös laitteiden sininen näyttövalo voi estää unihormoni melatoniinin erittymisen.
-> Sammuta siis laitteet reilusti ennen sänkyynmenoa. Jos tämä ei ole millään mahdollista, laita näyttöjen kirkkaus pienemmälle.

Silmärasitus
Katsot älypuhelintasi, tablettiasi ja läppäriäsi samalta etäisyydeltä. Tämä rasittaa pidemmän päälle silmiä. Pitkittynyt ja keskittynyt katsominen samalle tasolle vähentää silmien räpsytystä ja aiheuttaa näin silmien kuivumisen.
-> Silmien rasitus alkaa yleensä viimeistään kahden tunnin intensiivisen katsomisen jälkeen. Pidä siis taukoja ja tee jotain, jossa et tarvitse lähinäköä. Näytön fonttikoon suurentaminen ja kosteuttavat silmätipat voivat myös auttaa.

Lähde: canadianlinving.com